Ikateq velegnet til pilottræning
Seniorsergent Henrik Nicolajsen. |
Det fortalte seniorsergent Henrik Nicolajsen pressen tirsdag i forbindelse med øvelsen Night Hawk 2014, hvor man blandt andet træner flyvevåbnets personel i landing på de vestjyske strande.
Henrik Nicolajsen er chef for flyvevåbnets Z-team, som er det hold af teknikere, der tager ud i verden og finder landingsbaner, når de danske C-130 Hercules-fly deltager i internationale operationer.
Som vi tidligere har omtalt, besøgte Henrik Nicolajsen med sit Z-team i august den nedlagte amerikanske landingsbane i Ikateq nær Kulusuk i Østgrønland. Her undersøgte man den gamle landingsbanes bæreevne - og den kan stadig holde.
I dag er landingsbanen ved Marraq indtaget af rensdyr. Måske byder fremtiden på C-130 fra det danske flyvevåben. |
- Den ligger tæt ved en civil lufthavn og i øvrigt kun en times flyvning fra Kangerlussuaq. Her kan vi forholdsvist nemt lave et setup, så piloterne kan få den nødvendige træning i at lande på grusbaner, og vi overvejer derfor seriøst at tage derop næste sommer.
- Det danske flyvevåben er internationalt anerkendt for vores evne til at lande i vanskeligt fremkommelige områder for eksempel i forbindelse med nødhjælpsoperationer. Det er blandt andet på grund af træningen i Grønland. Men fidusen ved at bruge en nedlagt landingsbane er, at vi på den måde ikke generer den civile trafik.
Gamle fuel-tønder ved Marraq. |
- Jo flere steder, vi kan lande, jo bedre. Det handler nemlig ikke bare om træning, men også om at styrke mulighederne for at lande, hvis vi skal deltage i for eksempel forureningsbekæmpelse eller redningsoperationer i Grønland, slutter Henrik Nicolajsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar