21. februar 2019

Nordlys i Tivoli

Inspiration fra Sisimiut

Jesper Kongshaug hentede inspiration i Sisimiut, da han 
skulle lave et virtuelt nordlys til 
Tivoli i København. Foto: Lasse Salling/Tivoli
Selv om Nordlys kun sjældent ses i Danmark, har der været nordlys over Tivoli i København i de to vinterferieuger.

Det skyldes havens lysdesigner, Jesper Kongshaug, der har skabt et virtuelt nordlys ved hjælp af blandt andet laserlys og røgmaskiner.

Jesper Kongshaug har hentet inspirationen til det københavnske nordlys i Sisimiut. Det gjorde et uudsletteligt indtryk på lysdesigneren.

- Jeg mødte nordlyset i Sisimiut, hvor vi var oppe med en danseforestilling i Taseralik. Det var sent efterår og blevet lidt koldt. Om aftenen efter forestillingen blev jeg kaldt om bagved og kunne høre alle hundene hyle op mod himlen ude fra hundebyen. Jeg spurgte vores lokale lystekniker, hvorfor hundene hylede - og han svarede, at jeg skulle se op.

- Der var det fineste nordlys og han forklarede mig, at nordlyset fortalte hundene, at kulden og vinteren var på vej, og at det glædede dem. Det var en smuk oplevelse fra Sisimiut, som jeg sent vil glemme.

Jesper Kongshaug har tidligere har skabt et nordlys-værk på facaden af John F. Kennedy Center i Washington. Det kan ses i introsekvensen til Netflix-serien House of Cards.
.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar