For mange kokke fordærver maden
"Det danske erhvervsfremmesystem er blevet et klassisk eksempel på, at ”for mange kokke fordærver maden”, og der er gået kannibalisme i klynger, innovationsnetværk, arbejdsgrupper og taskforces." Sådan skrev formanden for BrainsBusiness (Danmarks IKT-klynge), Claus Falk, i en kronik i Nordjyske Stiftstidende den 16. oktober og lagde dermed op til en debat om netværkenes betydning i det danske erhvervsfremmesystem. Debatten er relevant også for medlemmerne af Arctic Business Network, og vi bringer derfor Claus Falks kronik her på bloggen:Af Claus Falk
Claus Falk, direktør og formand for BrainsBusiness (Danmarks IKT-klynge). |
De
danske klynger skaber målbar værdi på en lang række vigtige parametre, men der
er behov for en forenkling af erhvervsfremmesystemet og en mere fokuseret
satsning på de klynger, der har størst potentiale.
Det danske
erhvervsfremmesystem er blevet et klassisk eksempel på, at ”for mange kokke
fordærver maden”, og der er gået kannibalisme i klynger, innovationsnetværk,
arbejdsgrupper og taskforces.
Ifølge en
konsulentrapport udarbejdet for Erhvervsministeriet er der på landsplan mere
end 250 offentlige aktører involveret i erhvervsfremmesystemet. Den danske
erhvervsfremmeindsats omfattede i 2016 bruttoudgifter for ca. 4,7 mia. kr. og
udgjorde mere end 1.900 årsværk.
Danmark er i
international kontekst en mindre størrelse, og når vi vil brande os på
forskellige erhvervsområder – og det skal vi fortsat arbejde på – skal vi derfor
fokusere på særlige styrkeområder, kompetencer og potentialer. I stedet for at
lukke os om os selv, skal vi søge internationale samarbejder og alliancer med
klynger i udlandet.
For et land
af Danmarks størrelse giver det derfor heller ikke mening, at der findes et
større eller mindre antal klynger inden for samme område eller inden for tæt
relaterede områder. Det giver bedre mening at samle aktiviteterne og dermed
skabe større kritisk masse og større international konkurrencedygtighed. Det
har man fx haft succes med på energiområdet, hvor House of Energy foreløbig har
samlet fem netværk og erhvervsfremmemæssige fokusområder under én paraply. Den
øvelse kan med fordel gøres på andre områder også.
Der er kort
og godt for mange klynger i Danmark, og når vi øjner et branchebehov eller -potentiale,
er vi for hurtige til at oprette et nyt initiativ i stedet for at se på, hvordan
eksisterende klynger eller netværk kan være med til at løfte opgaven. Når der
er for mange aktører, der arbejder for det samme i et land af Danmarks
størrelse, bliver indsatsen for afsenderorienteret i stedet for
brugerorienteret. Virksomhederne, der typisk er målgruppen, bliver forvirrede
over de mangeartede og forskelligartede tilbud, og det resulterer i manglende
deltagelse fra målgruppen. Vi kan ikke forvente, at virksomhederne selv skal
kortlægge tilbuddene og sortere i deres relevans.
Der er dog
også taget indtil flere politiske skridt for at forenkle
erhvervsfremmesystemet, senest fra Erhvervsministeriets side med nedsættelsen
af et forenklingsudvalg i forsommeren, og Den nationale klyngestrategi fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet er et skridt i den rigtige retning. Fx er
man lykkedes med at nedbringe antallet af innovationsnetværk i Danmark fra 36
til 22 siden 2006.
Forstå mig
ret. Der er et meget stort behov i Danmark for at bygge videre på de
succesfulde klynger og netværk, der eksisterer, og for at videreudvikle på
dette grundlag i samarbejde, så vi sikrer den optimale videreførsel af viden,
erfaring og netværk.
Vi skal
satse på de klynger og andre initiativer, der skaber forretning og
arbejdspladser ved at arbejde med og ikke mod digitaliseringen, globaliseringen
og internationaliseringen af danske virksomheder. En klynge eller et
erhvervsnetværk - hvad man end vælger at kalde det - skal være en positiv
spiral, hvor man opbygger og udveksler viden og erfaring i netværk, der skaber
forretning, som skaber mere viden og netværk, der skaber mere forretning…
Der er
nemlig ingen tvivl om, at de danske klynger skaber værdi. Det er allerede
fastslået i en lang række undersøgelser, bl.a. i virksomhedsanalysen 2017 fra
Cluster Excellence Denmark, som bl.a. påpeger, at klynger skaber innovation,
vækst, arbejdspladser og ny viden og forskning. Klyngerne skaber internationale
forbindelser og faciliterer internationalt samarbejde. De formidler viden og
skaber derigennem nye kompetencer.
I Aalborg
Kommune har vi set en imponerende jobvækst på IKT-området sammenlignet med
Aarhus og København, som også er universitets- og vidensbyer, og hos
BrainsBusiness (Danmarks største IKT-klynge) vil vi da gerne tro, at vi har
bidraget til den positive udvikling. En væsentlig årsag til, at vi kan fremvise
målbar jobvækst i IKT-sektoren i Nordjylland, er det meget tætte samarbejde
mellem videns-, forsknings- og uddannelsesinstitutionerne, de offentlige
organisationer, herunder erhvervsfremmeorganisationerne, og virksomhederne. Når
både viden, rammer og viljen til succes er til stede, skabes der sand vækst og innovation.
Når
resultaterne skabes i fællesskab mellem de tre parter i en triple
helix-struktur, er det netop ikke kun vækst, der gavner virksomhederne i
klyngen, men også alle mulige andre erhverv såvel som forsknings- og
uddannelsesinstitutioner i området. Et stærkere erhvervsliv efterspørger nemlig
de rigtige kandidater, hvilket vi bl.a. kan se blandt vores
medlemsvirksomheder, der i høj grad efterspørger de specialiserede ingeniører
fra bl.a. Aalborg Universitet.
Denne
efterspørgsel skaber muligheder på uddannelsesinstitutionerne for at udvikle
udbuddet af uddannelser såvel som for at tage mere forskning hjem i samarbejde
med virksomhederne. Dette har igen en positiv afsmittende effekt på samfundet,
og sådan fortsætter det.
Det er
positivt, at flere og flere klynger modtager medlemsbetaling. Ikke nødvendigvis
på grund af indtægten fra de forholdsvis små medlemsbetalinger, men fordi den
enkelte klynge sender et signal om, at det er værd at være med. ”There’s no
such thing as a free lunch” siger det hele: Et gratis tilbud er uforpligtende,
og risikoen for, at det tiltrækker en masse virksomheder og konsulenter, der
ikke ønsker at bidrage, er stor. BrainsBusiness var en af de første danske
klynger, der indførte medlemsbetaling, og det har været en stor succes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar