Kineserne sparer tid
Yong-Sheng fra COSCO var det første kinesiske skib, som sejlede via Pol-havet mellem Kina og Europa. Foto: WikiPedia |
Normalt sejler kineserne gennem Suez-kanalen og Malacca-strædet - og den store besparelse er en af forklaringerne på den store interesse, Kina i øjeblikket udviser for Arktis.
De kinesiske skibe vil følge en rute, der er udstukket af Rusland og går fra Murmansk langs den siberiske kyst til Beringsstrædet og det fjerne Østen.
Den kommende guide til arktisk sejlads vil indeholde både praktiske og juridiske informationer. Blandt andet vil der være søkort, informationer om mulighederne for isbryderassistance og praktiske klimainformationer, fortæller zhai Jiudang, næstkommanderende i det kinesiske transportsministeriums departement for maritim sikkerhed.
Allerede sidste år sejlede det første kinesiske skib gennem den nye passage i Polhavet. Det var det godt 20.000 brt store Yong-Sheng fra China Ocean Shipping (Group) Co., der stod ud fra Dalian den 8. august og ankom til Rotterdam den 12. september. Skibet sparede næsten to uger på turen fra Kina til Europa.
Kinas interesse for Arktis har blandt andet udmøntet sig i, at landet har opnået observatørstatus i Arktisk Råd.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar