5. oktober 2018

Mærsk rundede Nordøstpassagen

Dansk storrederi sejler nord om Rusland

Venta Maersk i Nordøstpassagen. Foto: Maersk
Fredag den 26. september nåede Venta Maersk havnen i Skt. Petersborg efter at have sejlet gennem nordøstpassagen nord om Rusland. Skibet forlod Vladivostok tilbage i august med en last af bestående af blandt andet frossen fisk.

Den 6. september sejlede Venta Maersk gennem Beringstrædet mellem Rusland og Canada. Strædet er opkaldt efter den danske opdagelsesrejsende Vitus Bering, der i 1728 - for nøjagtig 290 år siden - som den første sejlede gennem strædet for at undersøge om Sibirien og Nordamerika var et sammenhængende kontinent. Det viste sig ikke at være tilfældet, og derfor er den danske opdagelsesrejsende en stor helt i Rusland.

- Vi er meget glade for at byde besætningen og skibet tilbage efter denne enestående rejse, siger Palle Laursen, teknisk direktør i Mærsk i en pressemeddelelse.

Det er første gang, at Maersk Line har sendt et containerskib gennem Nordøstpassagen, hvor isen ellers ligger tæt det meste af året.

- Rejsen har givet os meget erfaring, vi har testet skibets systemer, besætningens evner, og hvordan støtten fra land har fungeret, forklarer Palle Laursen.

Venta Maersk fik på turen flere gange assistance fra russiske isbrydere. Maersk Venta har under hele turen haft en lods fra Northern Sea Route-administrationen, som er en særlig russiske myndighed, der er søsat for at hjælpe skibe med at sejle sikkert nord om Rusland.

Ruten via Nordøstpassagen er 40 procent kortere end den sædvanlige tur gennem Suez-kanalen, men stiller væsentligt højere krav til skib og mandskab. Derfor vurderer rederiet, at der ikke er kommerciel basis for at sejle nord om Rusland - og man betragter derfor turen som et forsøg.Formålet med sejladsen var at indsamle data og vurdere potentialet for at sejle gennem ruten på mere fast basis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar