17. september 2018

En tradition er født

Se billeder fra Nukiga Erhvervsdage 2018

Deltagerne i de Grønlandske Erhvervsdage kunne blandt
andet høre om en budcykel specielt udviklet til de grønlandske forhold.
Den er udviklet af tømreren Mikkel Bentsen, der tidligere
har arbejdet i Nuuk.
- Grønlandske erhvervsdage i Aarhus er ved at blive en tradition, og vi fortsætter næste år, sagde Aarhus-borgmester Jacob Bundgaard, da han onsdag eftermiddag var på talerstolen i forbindelse med begivenheden.

Christian Wenniecke fra Greenland Business
kommenterede ivrigt de mange iværksætter-projekter.
Det er andet år i træk, at Det Grønlandske Hus i Aarhus gennem Nukiga-initiativet står bag en grønlandsk erhvervskonference, hvor hovedvægten ligger på de grønlandske iværksættere og deres behov. De Grønlandske Erhvervsdage foregik onsdag og torsdag i Centralværkstedet i Aarhus.

På erhvervsdagene fik en række grønlandske iværksættere mulighed for at pitche deres produkter og få kommentarer med på vejen fra en lang række eksperter, blandt andre GE-direktøren Brian Buus Pedersen og Polar Seafood-formanden Henrik Leth. Dagen bød også oplæg om emner af relevans for iværksætterne, blandt andet crowdfunding og story-telling.
Iværksætterne fik em minutter til at pitche deres
 projekter og efterfølgende svare på spørgsmål.
Et panel bestående af GE-direktør Buus Pedersen, økonomiprofessor
Lise Lyck og bestyrelsesformand i Polar Seafood Henrik Leth fortalte
om rammebetingelserne for det grønlandske erhvervsliv
 - og der er mange udfordringer, lød det.
Nicolai Jacobsen fra blandt andet Heca A/s og
Godthåb Bryghus er grønlandsk serie-iværksætter.
Josefine Petrussen fra Petrussen Art viste grønlandsk glaskunst.
Ulf Fleischer stod for den musikalske underholdning i kaffepausen.
Stemningen var fin på de grønlandske erhvervsdage i Aarhus.
Konferencen blev styret af Verner Kristiansen, der har en fortid
 i blandt andet Dansk Industri og Udenrigsministeriet.
Borgmester Jacob Bundgaard slog fast, at de grønlandske
 erhvervsdage i Aarhus er kommet for at blive.
Pipaluk Silassen fra Inuacare i Qaqortoq havde mistet stemmen,
 men det forhindrede hende ikke i at sælge sine populære hudplejeprodukter
 - blandt andet til Asta Stefansdottir fra Nordatlantens Brygge.
Stor interesse for designertøj fra Nuuk Coiture.
Kristine Pontoppidan fra NinjaConsult fortalte om mulighederne
 for at crowdfunde iværksætterprojektet. Det er en vej, som skal
gennemtænkes seriøst, inden man kaster sig ud i det,
 lød det advarende fra eksperten.

1 kommentar: