Airbus 330 fra SAS sikkerhedslander i Kangerlussuaq
Danmarksmaskinen fra SAS i 90'ernes Kangerlussuaq, hvor SAS fløj mellem Danmark og Grønland med Boeing 767. Foto: Wikipedia. |
Sikkerhedslandingen skyldtes en kaffemaskine ombord på SAS’ rutefly, en Airbus A330-300 fra Stockholm til Chicago, der udviklede røglugt i kabinen, mens flyet befandt sig i luftrummet over Grønland. Det fik besætningen til at kontakte flyveledelsen i Island, der kontaktede flyveledelsen i kontroltårnet i Kangerlussuaq. Her alarmeres brandberedskabet straks. I mellemtiden fik flyets besætning frakoblet kaffemaskinen og sprøjtet halon, der er en brandhæmmende gas ind i rummet bag kaffemaskinen.
Sikkerhedslandingen forløb planmæssigt med Mittarfeqarfiits Brand & Redningstjeneste på standby.
- Alt er foregået efter bogen, og hændelsen viser, at vores kommunikation med både luftfartselskabet og flyveledelse i Island samt koordinering lokalt i Kangerlussuaq fungerer, som den skal i en sådan situation, siger Niels Grosen, der er driftsdirektør i Mittarfeqarfiit.
Umiddelbart efter landingen blev passagerer og besætning samlet i Kangerlussuaqs terminalbygning og kaptajnen briefede passagerer om hændelsen.
SAS-fly i Kangerlussuaq er bestemt ikke hverdagskost længere. I en længere årrække fra den første nordpolsflyvning i 1954 havde SAS monopol på ruten til Kangerlussuaq fra København, men det skandinaviske luftfartsselskab opgav ruten i kølvandet på angrebet på New York 11. september 2001. På det tidspunkt havde både SAS og Air Greenland konkurreret om kunderne på ruten i et par år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar