Krav om træning i issejlads
Søfolk skal trænes til at forstå, at der er begrænsede muligheder for hjælp i Arktis - og tage hensyn til det. |
Reglerne betyder, at skibsførere og navigatører fremover skal have særlig træning for at navigere skibe i is. Det inkluderer blandt andet krav om, at de søfarende tilegner sig bedre forståelse for de begrænsninger for mandskab, skib og udstyr, der er, når man opererer i kolde og øde områder, hvor der er ringe eller ingen infrastruktur i forbindelse med ulykker og forurening.
Kravene skrives ind i STCW-konventionen, der er det internationale regelsæt, som regulerer de overordnede uddannelses- og træningskrav for søfolk. De forventes at træde i kraft ved årsskiftet 2018, men landene opfordres til at handle hurtigere, så reglerne allerede vil gælde, når selve polarkoden træder i kraft i januar 2017.
De nye krav til træning skelner mellem to træningsniveauer for besætningen; et basis- og et mere avanceret niveau. Derudover stilles der mere omfattende træningskrav til skibsføreren og navigatørerne på tank- og passagerskibe, når de sejler i is.
Forslaget til det nye regelsæt faldt på plads i denne uge på det andet møde i uddannelsesunderkomitéen (HTW). Det er sket i forbindelse med de kommende internationalt bindende regler for sejlads i polare farvande – den såkaldte polarkode, og teksten bliver nu sendt videre til godkendelse i søsikkerhedskomitéen (MSC 95) i juni 2015.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar