22. januar 2016

Danmark skal flage grønlandsk og færøsk

Planer om officiel markering af de grønlandske og færøske flagdage

Statsministeren vil fejre de nordatlantiske flagdage.
Det har vakt nogen opsigt, at Finansministeriet  i begyndelsen af januar bad statens institutioner om at tælle deres flagstænger. Inden 11. januar skulle blandt andet universiteter og forsvaret indberette, hvor mange flagstænger, der bliver brugt på officielle flagdage.

Nu er mysteriet om optællingen opklaret. Det skyldes en strøtanke, forklarer Statsminister Lars Løkke Rasmussen på sin Facebook-profil. Her skriver statsministeren, der i øvrigt er færøsk gift:

"Jeg er KÆMPE tilhænger af Rigsfællesskabet. Elsker Grønland, Færøerne og Danmark - og synes, at vi skal værdsætte vores skæbnefællesskab mere. For nogle måneder siden luftede jeg derfor den tanke i ministeriet, at vi burde flage med det færøske flag den 25. april og det grønlandske den 21. juni (som vi gør det med det danske den 5. juni) for at markere netop det. Det er en tanke, jeg har til sinds at vende med den færøske lagmand og den grønlandske selvstyreformand. I går fandt jeg så ud af, at "flagstangsgate" (optællingen af statslige flagstænger) har sit direkte udspring af den strøtanke. Gode folk omkring mig har i den grad sat alt ind på at forberede et solidt beslutningsgrundlag... Kom så ikke og sig, at vi i Danmark ikke har loyale embedsmænd!"

Nu ser vi så frem til, at Statsministeren får sit forslag vedtaget i Folketinget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar