11. marts 2015

Slut med Dash-7

Arbejdshest på pension

Dash-7 i Nuuk Lufthavn.
Air Greenland har netop solgt sine sidste tre Dash-7 - og dermed stopper en 36 år lang æra i grønlandsk luftfart, skriver Check-In.

De aldrende fly er alle solgt til et canadisk selskab. Det første af de tre fly, OY-GRF, lettede mod Toronto i sidste uge. Om en måned følger OY-GRE efter, og til oktober er OY-CBU det sidste Dash 7-fly til at tage turen vestpå.

Formationsflyvning med Dash-7 ved 25-års jubilæet i 2004.
I mange år var Dash-7 synomym med grønlandsk fastvinge-flytrafik. Det første blev anskaffet i 1979 til at flyve på ruten mellem Kangerlussuaq og Nuuk, der samme år indviede sin lufthavn. Siden er det jo gået slag i slag med lufthavne i en hel perlerække af byer på kysten. Efterhånden fik Air Greenland syv Dash-7 i flåden.

I de senere år er syverne blevet erstattet med Dash-8-200, og det er den proces, der nu nærmer sig afslutningen. I denne måned leveres den sjette Dash-8’er OY-GRO, og til oktober leveres den sidste OY-GRP. Der vil være tale om to brugte Dash-8-200 fly, da -200 serien ikke længere er i produktion.

Dash-7 i Nuuk Lufthavn i forbindelse med 25 års-jubilæet.
- Skiftet til en ren Dash-8-flåde giver store driftsfordele, billigere reservedele og brændstofbesparelser på op til 25 procent, samt enklere administration. Derudover leveres de to næste fly med long range-tanke, så de kan flyve længere uden optankning. Dash 8’eren har vist sig være en værdig afløser, siger Air Greenlands administrerende direktør Michael Højgaard til Check-In.

Dash-7 er med sine fire motorer et ægte STOL-fly, der i sin tid blev bygget til brug i den canadiske vildmark. Flyet viste sig utroligt velegnet til de særlige grønlandske forhold - og de grønlandske fly har da heller ikke været involveret i alvorlige ulykker. Af de 113 byggede eksemplarer er de seks mistet ved ulykker, blandt andet Widerøe Flight 710, der i 1988 forulykkede ved Brønnøysund og alle 36 ombordværende blev dræbt.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar