Trawlerne er designet i Norge og bygges i Spanien
Sådan kommer de nye trawlere til at se ud. Foto: Skipsteknisk A/S |
Trawleren til erstatning for trawleren Sisimiut skal være en kombinationstrawler til torske- og hellefiskefiskeri og skal derudover producere fiskemel og fiskeolie. Trawleren til erstatning for trawleren Qaqqatsiaq vil være en anelse større end den anden og skal være en kombinationstrawler til reje- og hellefiskefiskeri.
- Vi har valgt at bygge kombinationstrawlere, fordi det passer godt til vores fiskerimønster, og de giver os den nødvendige fleksibilitet i forhold til den fremtidige kvoteudvikling. Trawlerne kan have mere i lasten, før de skal losse, de kan tage på længere ture, og vi får bedre forhold for besætningen, siger koncernproduktionsdirektør Lars Nielsen.
De to trawlere, der har været på tegnebrættet i det seneste års tid, er designet i samarbejde med designerne fra Skipsteknisk AS i Aalesund i Norge, der har stor erfaring i design af trawlere, også til fiskeri i arktisk hav. I alt ni skibsværfter er blevet bedt om at komme med tilbud om skibsbyggeri, og det spanske skibsværft Astilleros de Murueta i Bilbao blev valgt til at bygge skibene, der skal leveres i starten og i midten af 2019.
Der vil normalt gå fem år mellem større reparationer for de nye trawlere mod tre år i dag, hvilket også vil indebære økonomiske besparelser.
- Et værftsophold koster typisk mellem 10 og 25 millioner kroner, så der er store besparelser ved færre værftsophold, både direkte gennem sparede omkostninger, men også via mere fisketid, forklarer Lars Nielsen. Trawlerne, som vil være tidssvarende, skal på længere fisketure ved Svalbard, Rusland og Nordvestgrønland. Olietankene vil tilsvarende være store, og palletering vil blive foretaget om bord, hvilket betyder kortere afskibningstid og hurtigere salg af produkter.
Trawlerne Sisimiut og Qaqqatsiaq, der skal afhændes, blev bygget i henholdsvis 1992 og 2002.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar