8. maj 2014

ABN glippede isbjørn

Isbjørn skudt ved lufthavnen i Sisimiut

Isbjørnen blev sejlet til havnen i Sisimiut, hvor
 den blev hejst op på kajen. Foto: Dortheivalo
Sidste mandag og tirsdag besøgte ABN's business-ekspedition Sisimiut - og i dag kan deltagerne så ærgre sig over, at de ikke var der en uge senere.

Tirsdag var nemlig store isbjørnedag i den vestgrønlandske by med det aktive erhvervsliv.

Dorthe Ivalo Jensen, der er lærer i Sisimiut, fortæller:

- Efter aftensmaden åbnede jeg Facebook, som var overstrømmet af informationer om, at der gik en isbjørn ude omkring lufthavnen.

Selv om det var en lille isbjørn, er labben
 respektindgydende. Foto: Dortheivalo
- Jeg smækkede låget i på den bærbare, greb mit kamera og afsted. Jeg overdriver ikke, når jeg skriver at der nok holdt omkring 100 biler, og der var /4-500 mennesker, hvilket er mange her i byen, men politiet fik gennet os allesammen væk, da bjørnen var meget tæt på. Den blev naturligvis skudt, for der er ikke nogen umiddelbare steder at genne den he,n og det er ikke så smart at have en sulten isbjørn gående indenfor by-grænsen.

- Vi kørte, ligesom alle de andre ned på havnen, hvor bjørnen ville blive landet, og der var kæmpestor trængsel omkring den kran, hvor den blev hejst op fra jollen og på land.

Bjørnen blev skudt af fanger Gustav "Gustaveraq" Berthelsen. Jagtbetjenten i Sisimiut, Hanseeraq Mølgård, fortæller til Sermitsiaq, at der var tale om en ældre isbjørn - og at den ikke var ret stor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar