Nu fanger bordet
Kontrakten omfatter ikke nye lufthavnsbygninger. Der bliver licitation på bygningerne næste år, oplyser KAIR. |
Begge landingsbaner vil være på 2.200 meter, og vil blandt andet være udstyret med ILS, som er præcisionslandingsudstyr, der muliggør landinger ved nedsat sigtbarhed, og som således vil forbedre lufthavnenes regularitet.
Der er fortsat politisk uro om aftalen i Grønland. Underskrifterne blev sat i København, selv om det ellers var planen, at det skulle være sket ved en offentlig ceremoni i Nuuk. Sikkert derfor understreger Kalaallit Airports International også i pressemeddelelsen, at entreprisekontrakterne er indgået i henhold til og inden for rammerne af den af Inatsisartut i 2018 vedtagne anlægslov.
Munck Gruppen A/S igangsatte allerede straks efter, at der var opnået enighed om kontrakterne i juli måned, mobiliseringen af de to lufthavnsprojekter, og de egentlige anlægsarbejder starter efter planen senest 1. oktober 2019. Begge lufthavne skal efter planen stå færdige i slutningen af 2023.
Lufthavnsbygningerne i begge lufthavne udbydes efter planen i 2020, og vil omfatte tidssvarende og moderne lufthavnsterminaler, nye kontroltårn, og nye servicebygninger. Også disse skal efter planen stå færdige i slutningen af 2023.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar