21. september 2017

Skibet er ladet med drømme

Seashow 2017 blev en succes

De grønlandske unge havde forberedt sig godt, og
resultaterne blev flittigt sammenlignet og diskuteret.
1500 besøgende unge fik svar på mange af de spørgsmål, der rejser sig, når man skal vælge uddannelse og karriere, da den sejlende uddannelses- og karrieremesse Seashow 2017 i sidste uge gæstede byerne på den grønlandske sydvestkyst.

Om bord på Sarfaq Ittuk var repræsentanter for en lang række grønlandske og danske uddannelsesinstitutioner samt de fleste af de store grønlandske virksomheder. Seashow 2017 besøgte Nuuk, Paamiut, Qaqortoq samt Nanortalik.

Undervejs talte vi med en håndfuld unge for at høre om, hvad de drømmer om - og om Seashow har bragt dem tættere på drømmen.
Gabel Kleist, 15 år, Kangillinguit-skolen i Nuussuaq: 
- Jeg drømmer om at blive læge. Jeg har fået nogle brochurer og hørt om blandt andet GU i Nuuk, som er det første skridt mod fremtiden. Jeg har ikke set eller hørt noget her på messen, som afskrækker mig fra at gå efter en karriere som læge, så det mål holder jeg fast i.

 Lise Nyborg, 14 år, Nuuk Internationale Friskole:
- Jeg elsker at tegne og drømmer om at blive arkitekt eller møbeldesigner. Det har været spændende at snakke med vejlederne om mine muligheder, men først og fremmest er min plan at købe nogle bøger og læse på nettet, inden jeg endelig beslutter mig til, hvordan jeg skal realisere mine drømme. Jeg tror, det er godt at fordybe sig i tingene - og her gør messen ikke den store forskel.

 Aqissiaq Alaufesen, 13 år, Nuussuaq-skolen:
- Jeg kan godt tænke mig at blive soldat og være med, hvor der sker noget. Det var spændende at snakke med et par rigtige soldater på messen, og de havde mange gode tips til mig. Jeg tror ikke, jeg ændrer min plan - og Seashow har ikke givet mig ideer til andre uddannelser.


Linda Albrechtsen, 21 år, Majoriaq i Paamiut:
- Jeg vil gerne være stevardesse, så jeg fik en god snak med folkene fra Air Greenland. Jeg fik en rigtig god vejledning om, hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke snakket med andre end Air Greenland, for jobbet som stevardesse er min eneste drøm.

Thomas Albrechtsen, 15 år, Piorsaavik i Paamiut:
Jeg er fast besluttet på, at jeg vil være købmand. Jeg fik en brochure og snakkede med Nivernermik Ilinniarfik om TNI-uddannelsen, som er den bedste uddannelse for mig, når jeg lige bliver et par år ældre. Inden da vil jeg på efterskole i Danmark, så det var også fint, at man kan møde efterskolerne på Seashow.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar