1. september 2017

Aftale om søkort

Også aftale om kystradioen

Enighed om søsikkerhed i Grønland.
For nylig kom det frem, at produktionen af grønlandske søkort var blevet indstillet på grund af mangel på personale i forbindelse med flytningen af Geodatastyrelsen fra København til Aalborg.

Nu er Naalakkersuisut og den danske regering imidlertidig blevet enig om at fortsætte søkortprojektet og har lavet en troværdig produktionsplan, fortæller Naalakkersuisoq Erik Jensen i en pressemeddelelse.

Naalakkersuisoq og den danske minister Lars Christian Lilleholt konstaterer desuden med tilfredshed, at Tele-Post og Energistyrelsen er ved at komme frem til en ti-årig aftale, som vil sikre en langsigtet og bæredygtig drifts- og investeringsramme for opretholdelsen af den maritime nød-, il- og sikkerhedsradio i Grønland. En aftale, som understøtter en fortsat sikker drift af tjenesten, og som sikrer fastholdelse af hjemmehørende arbejdspladser i Grønland.

Ministeren og Naalakkersuisoq ser frem til et fortsat, produktivt samarbejde:

- Det glæder mig, at vi nu har indgået en aftale om produktion af søkort. Naalakkersuisoq og jeg benyttede lejligheden til at drøfte, hvordan vi sammen kan øge sikkerheden til søs, og her drøftede vi også den maritime nød-, il- og sikkerhedsradio i Grønland, som også er et prioriteret område for mig, siger energi, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt.

- Såvel problemerne i forhold til produktionen af søkort som usikkerheden omkring den maritime nød-, il og sikkerhedsradio har bragt os i en dybt beklagelig situation, som Naalakkersuisut ikke har været tilfreds med. Efter mit møde med ministeren har jeg nu større tiltro til at sagerne er kommet ind i faste rammer. Jeg ser derfor frem til, at der nu vil ske løbende forbedringer af sikkerheden til søs i Grønland, forventer Naalakkersuisoq for Kommuner, Bygder, Yderdistrikter, Infrastruktur og Boliger Erik Jensen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar