Julekampagne startet af Inuit Sila
Sådan præsenterer Inuit Sila julekampagnen på Facebook. Foto: Inuit Sila |
- Kampagnen skal få folk til at tænke over hvor vi får vores ressourcer fra. Inuit sælskind er 100% bæredygtige og kommer fra sælfangere der lever med og af naturen, hedder det fra organisationen, der er oprettet, efter at EU har lukket for den almindelige handel med sælskindsprodukter.
Fangerne har svært ved at sælge deres skind til hovedmarkedet i EU, fordi der her er mistillid mod sælskind. En mistillid, der stammer fra film af blandt andet sælunger, der aflives med køller. Det ledte i 2009 til et importforbud mod sælskind. Den grønlandske sælfangst er undtaget fra forbudet, fordi grønlænderne betragtes som oprindelige inuitter.
- Problemet er bare, at forbrugerne i EU ikke kan kende forskel, siger fangerne. Derfor er skindeksporten til EU faldet med 90 procent - og ifølge Inuit Sila er det eneste svar at lempe på forbuddet og iværksætte en massiv oplysningskampagne.
Udover julekampagnen er Inuit Sila netop gået sammen med fiskerne i Østersøen for at få åbnet for sælfangst, da sælerne truer fiskerne på erhvervet. Efter en fredning er antallet af sæler i Østersøen øget drastisk.
Hvis vi med denne alliance kan få de nordiske politikere, der sidder i EU-Parlamentet, til at støtte os, så er det en god måde at styrke vores sag, siger Leif Fontain fra KNAPK til Politiken.
De hastigt voksende sælbestande er ikke alene et problem i Østersøen, men også i farvandene omkring Arktis. Det anslås, at der nu er omtrent 17 millioner i farvandene mellem Grønland og Nunavut.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar