Frosten bider i Nordgrønland
Brændstofpumpen frøs på den ukrainske Iljusjin 76. Foto: Forsvaret.dk |
Det foregår med pendulflyvninger fra Thule Airbase til Kongerigets nordligste post. Operationen har fået en hård begyndelse med lave temperaturer begge steder. Da den første flyvning med det ukrainske Iljusjin 76 fly skulle lette fra Thule, var temperaturen minus 32 grader. Det betød at brændstofpumperne, som skulle pumpe brændstof til flyet, var frosset sammen.
Piloten "ZOR" fra Air Transport Wing i Aalborg er detatchment commander på dette års flyvninger. Han fortæller fra Thule, at man fik løst problemet og lettede fra Thule Airbase.
- På Station Nord var det 10 grader koldere, så pumperne der var også frosset, og det forsinkede arbejdet med at pumpe. De minus 42 grader var formentlig også årsagen til, at en af flyets ruder flækkede på turen tilbage til Thule, fortæller "ZOR".
- Det er ekstremt udfordrende at arbejde i de kolde temperaturer. Bilerne skal enten køre eller holde med motorvarmer på. Ellers vil de ikke starte. Alle har polarjakker og polarbukser på, når de er ude, og man skal virkelig passe på ikke at blotte huden, når det er så koldt.
- Alle tager det dog med godt humør. Det er heldigvis ikke første gang, vi opererer i så kolde egne, så vi tager det en dag ad gangen. Man må bare acceptere, at tingene går lidt langsommere, når det er så koldt, slutter "ZOR"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar