Konference skal sætte gang i udviklingen i den grønlandske fødevaresektor
Grønlandske fødevarer er meget andet end rejer. |
Det er baggrunden for, at Arctic Business Network har taget
initiativ til konferencen ”The Greenland Label – Quality Food from the Arctic”,
som foregår på Grønlands Universitet i Nuuk, Ilisimatusarfik, onsdag den 22.
marts 2017.
Konferencen samler en række repræsentanter for den
grønlandske fødevarebrancher og specialister fra både forskningsverdenen og
erhvervslivet og byder på en stribe oplæg samt workshops, der alt sammen har
til formål at inspirere til en øget satsning på de grønlandske fødevarer – både
på hjemmemarkedet og til eksport.
Konferencen er blevet til i et samarbejde mellem Brugseni,
Royal Greenland, Sermersooq Business Council og Arctic Import, der tilsammen
udgør ABN’s fødevaregruppe.
Allan Frost. |
”Det er vores ambition, at konferencen bliver endnu et trin
i en udvikling, der skaber grobunden for vækst – og måske fører til et
grønlandske fødevaremanifest – i stil med Det nye Nordiske Køkkenmanifest, der
i 2004 blev et pejlemærke for mange kokke og fødevareproducenter, der sidenhen
har redet på en succesbølge med både Michelin-stjerner og andre anerkendelser
til følge – og som ikke mindst har styrket den nordiske fødevareproduktion både
på havet, i markerne, på fabrikkerne og i restauranterne.
Men konferencen går dybere end bare markedsføring. Det er
vigtigt, at vi får sat fødevareproduktionen ind i en iværksætterstrategi – og
det er vigtigt, at vi får afdækket hindringerne for vækst i erhvervsstrukturen
og ikke mindst lovgivningen. Især kan de strenge regler for import til EU og
altså også Danmark være en stor barriere for mange iværksættere.
Det er også vigtigt, at vi får sat nogle målbare og
realistiske pejlemærker for udviklingen af de grønlandske fødevarer. Hvad er
det, vi vil – og hvornår er det en succes? Det er nemlig ikke nødvendigvis
verdensmarkedet, der er sagen for alle grønlandske producenter. Mindre kan gøre
det, og selv få flere arbejdspladser har enorm betydning for den grønlandske
økonomi.”
Fødevareproduktion er Grønlands største og vigtigste
erhverv. 90 procent af landets eksport er fiskeprodukter, og grønlandske rejer
er kendt verden over for den høje kvalitet. Det er et kvalitetsstempel, som
andre grønlandske produkter kan leve højt på og åbner døre på eksportmarkederne.
Arctic Business Network er et
erhvervsnetværk for virksomheder, organisationer og institutioner i Arktis, herunder særligt Grønland og det
nordatlantiske område. Netværket har næsten 100 medlemmer i Grønland og Danmark.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar