21. februar 2014

Vigtigt at være kendt

Netværksmøde i Nuuk

Anne Sofie Hardenberg laver ammassatter sammen med
den royale køkkenskriver, Prins Henrik.
Man kan ikke bare tage til Grønland og tjene penge. Det er vigtigt at være kendt og være en del af lokalsamfundet.

Det var en af konklusionerne, da Arctic Business Network holdt årets første møde i Grønland. Det skete onsdag ved fyraftenstide, hvor en halv snes netværksmedlemmer mødtes i Bank Nordiks lokaler i Nuuk.

På programmet var den grønlandske iværksætter Anne Sofie Hardenberg, der satser på at få at formidle det grønlandske køkken og råvarerne til hele verden.

Grønlandske krydderier er en del af Hardenbergs
produktsortiment. Her samler hun timian i Sydgrønland.
Anne Sofie Hardenberg lægger stor vægt på at blive kendt - og har derfor blandt andet undervist Prins Henrik i grønlandsk kogekunst, ligesom hun i forbindelse med markedsføringen af sine kogebøger gerne rejser rundt til verdens hovedstæder for at signere bøger.

Efter mødet var der en spændende debat om vilkårene for grønlandske iværksættere.

- Vi talte blandt andet om udfordringerne ved at rejse kapital. De fleste er henvist til banklån og offentlige tilskud - og det styrker ikke just bundlinjen, fortæller Kristian Aagaard, der stod for mødets praktiske gennemførelse på vegne af sekretariatet.

- Alle var enige om, at det er vigtigt at være kendt i Grønland. Man skal være en del af menneskene i menneskenes land, fastslår Aagaard.

På mødet diskuterede de grønlandske netværksmedlemmer også den kommende generalforsamling, der finder sted den 1. maj i Nuuks kulturhus Katuaq. Det bliver første gang, netværket holder generalforsamling i Grønland - og medlemmerne i Nuuk glæder sig til at møde bestyrelsen og sekretariat.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar